Foto: netflix

- Slik vil vi forandre måten å se på TV

Streamingstjenesten mener de har knekt koden.

Skrevet av:

Liker du denne saken?

Reply

Netflix ble lansert i Norge med brask og bram i oktober i 2012. Mange var skeptiske til hva Netflix ville kunne tilby sine norske (og skandinaviske) brukere, og noen av Side3s lesere var skuffet over hva de mente var et «utdatert» og gammelt bibliotek.

Men i løpet av de fire månedene streamingstjenesten har vært tilgjengelig i Norge har de kontinuerlig utvidet sitt bibliotek og har klart å bli en reell konkurrent til «vanlig» TV.

Da Side3 møtte inneholdssjef hos Netflix, Ted Sarandos, i oktober i forbindelse med lanseringen av tjenesten, lovte han at Netflix bare ville bli større og bedre med tiden, og før jul kunne de blant annet lokke med storfilmer som «Sherlock Holmes» og Clint Eastwoods «J. Edgar».

Men for alle dere der ute som har etterlyst noe nytt hos streamingstjenesten, kan Netflix nå endelig gå ut med premieredato på deres nye, egenproduserte TV-serie, «House of Cards».

100 millioner dollar

1. februar er datoen du burde noterte deg om du har Netflix-konto, for da vil du kunne stifte nærmere bekjentskap med Kevin Spacey i rollen som den karismatiske og hensynsløse kongressmannen, Francis Underwwod.

«House of Cards» er basert på en britisk miniserie fra 1990-tallet med samme navn, men handling er nå flyttet til USA og Capitol Hill.

Francis Underwood er en politisk ringrev som har blitt lovet jobben som utenriksminister av den kommende presidenten, men får plutselig beskjed om at det har blitt endringer i planene og jobben er ikke vil bli hans.

Brutte løfter er ikke noe en mann som Underwood setter pris på, «et løfte skal holdes, selv om ting endres» som han sier, og dette er begynnelsen på slutten for de som har sviktet eller står i veien for kongressmannen og hans ambisiøse kone Claire (Robin Wright).

Side3 har fått en snikpremiere på de to første episodene av serien og vi kan trygt meddele at det lover meget bra.

Serien har blitt omtalt av noen som en blanding av «The Sopranos» og «West Wing» (dristige referanser, journ.anm.) og gir oss et godt innblikk i maktkampen, korrupsjonen og grådigheten som (kanskje) rår i amerikansk politikk.

«House of Cards» er som nevnt fullfinansiert av Netflix og streamingtjenesten har valgt å gi den rutinerte regissøren David Fincher («Fight Club», «Seven», «The Social Network») full kunstnerisk frihet i utviklingen av serien.

Så trygge er Netflix på suksess at de like så godt bestilte to sesonger à 13 episoder så fort alt var klart for innspilling.

– I USA er det vanlig at man først lager en pilotepisode av nye serier og viser denne fram til diverse TV-selskaper. Om de liker det de ser, så bestiller de kanskje seks-sju episoder til, og om disse blir en suksess, så bestiller man en full sesong på tolv-tretten eller tjueto episoder. Vi har så stor tro på dette konseptet at vi like så godt bestilte to sesonger med en gang. Det gir både skuespillere og manusforfatterne god tid til å utvikle og lage et fantastisk produkt, forteller en entusiastisk Eric Pallotta fra Netflix.

Han har tatt turen fra Los Angeles til Oslo i forbindelsen med pressevisningen av serien.

– Hallo, det er David Fincher og Kevin Spacey. Det må jo bare bli bra, konstaterer amerikaneren.

Dette er jo en kostbar produksjon og Netflix står ene og alene bak finansieringen. Hvor mye penger må dere ut med for en produksjon som dette?

– Det er noe jeg ikke vil kommentere. Det viktigste for oss er at vi leverer et godt og originalt produkt til våre brukere, sier Pallotta.

På nettet spekuleres det i summer rundt 100 millioner dollar (rundt 555 millioner kroner) for de to første sesongene.

– Det er noe jeg verken vil bekrefte eller avkrefte, smiler han lurt.

Vil revolusjonere TV-verden

Men når Netflix først går «all in» i serieproduksjon, skjer det selvfølgelig ikke uten en tvist. Streamingstjenesten har nemlig satt seg som mål å revolusjonere måten vi ser på TV og har derfor bestemt seg for å legge ut hele sesongen, alle tretten episodene, på premieredagen 1. februar.

– Vi er overbevist om at brukerne vet hva de vil ha når de vil ha det, og tror at måten å sende en og en episode hver uke er en utdøende måte å se på TV. PVR-boksene har blant annet gjort at man må tenke nytt i forhold til tilgang på materiale, og vi har stor tro på at forbrukerne vil ha full kontroll og selv kunne velge når de vil se ting. Om du vil kjøre maraton på alle episodene eller se en i uka, det blir opptatt til deg. Dette er et stort steg for TV-vanenen våre, konstaterer Pallotta.

Serien har som nevnt premiere 1. februar og vil da bli lansert globalt hos Netflix.

Er dere ikke bekymret for at for forbrukere vil kun være medlem en måned for så å melde seg ut etter de har sett ferdig serien?

– Nei, det er vi ikke. Vi tilbyr alle én måned gratis, så alle vil kunne se hvilket fantastisk produkt vi har og dermed forbli kunde. Vi jobber kontinuerlig med både lisenser og rettigheter, samtidig som vi har flere egenproduserte serier på trappene. Faktisk er det folk som er i Oslo og forhandler om diverse rettigheter «as we speak».

Noen av seriene Pallotta snakker om er blant annet grøsser/thrillerserien «Hemlock Grove», som Eli Roth («Hostel») står bak. I tillegg har vi «Orange Is The New Black», en svart dramakomedie om en suksessfull forretningskvinne som havner i fengsel for noe ulovlig hun gjorde flere år tilbake. Skaperne av serien «Weeds» er de som står bak.

I tillegg er en 2000-tallets største kultserier, «Arrested Development», tilbake med en etterlengted sesong fire. Serien skal ha premiere i mai.

– En morsom ting med «Arrested Development» var at vi kun bestilte ti episoder, men fikk fjorten. De hadde rett og slett for mye bra materiale til at man kunne la det gå til spill, avslører Pallotta til Side3.

Det lover jo godt.

«Lillyhammer» er tilbake

En av fjorårets store norske seriesuksesser, «Lillyhammer», har også hatt en sterk tilknytning til Netflix etter den ble kjøpt opp av streamingstjenesten og lansert hos dem i store deler av verden.

Nå er innspillingen av andre sesong i gang og Kampanje meldte i begynnelsen av januar at Netflix nå er sterkt inne på finansieringssiden av prosjektet sammen med NRK.

Pallotta lover at sesong to av den populære serien vil bli gjort tilgjengelig hos Netflix så raskt som mulig.

– Hvordan vi løser det der er jeg ikke helt sikker på enda, men jeg kan i hvert fall avsløre at vi er i samtaler med NRK om rettigheter og så videre. At den kommer på Netflix kan jeg i hvert fall garantere, lover han.

BIDRA I DISKUSJONEN

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Utgavesjef: Lars Wærstad - Telefon: 21 00 60 48

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/