Kaptein Norman Baker på Kon-Tiki Museet
Foto: Christian Hansen (NA24) Kaptein Norman Baker på Kon-Tiki Museet

- Kona mi var grunnen til suksessen

Side3 møtte Norman Baker - navigatør på Thor Heyerdahls Ra I, Ra II og Tigris ekspedisjoner.

Norman Kent Baker, født 1929, var navigatør på Thor Heyerdahls Ra I, Ra II og Tigris ekspedisjoner. Han var medforfatter med Barbara Murphy hvor de skrev boken Thor Heyerdahl og Sivbåten Ra, en barnebok fra 1974 på ekspedisjoner.

Amerikaneren holdt foredrag på Kon-Tiki Museet lørdag. Side3 møte han for ett eksklusivt intervju.

- Det var en livsforandrende opplevelse for meg, sier Baker.

- Det var kona mi som ville jeg skulle da, for jeg trengte en ferie, sier han.

- Jeg visste det ikke ville bli en ferie, men jeg sa ikke det til kona mi, sier den erfarne sjømannen til Side3.

Kaptein Noram Baker foran Ra II på Kon-Tiki Museet

Baker var den eneste på Ra ekspedisjonene som hadde kunnskap om å seile på havet. Baker hadde andre kommandoen, var radiomann, og himmelsk navigatør på tre ekspedisjoner for den legendariske Heyerdahl.

Baker forteller at Heyerdahl hadde bedt ham om å lage en liste over hva som kunne skje på ett seilas.

- Jeg skrev ned hele 20 saker som kunne skje, og Thor så på listen, forteller han.

Dermed spurte Heyerdahl, Baker om dette er alt han tenkte seg kan skje.

- Så sa han at vi skulle love hverandre at vi skal ha en måte ut av alle disse mulige situasjonene før vi seiler, sier han.

Så han tok med listen tilbake og skrev ned hva man kan gjøre i de forskjellige situasjonene.

- Så ga jeg listen til Thor, forklarer han.

Så spurte Heyerdahl ifølge Baker: - Er dette mulig i praksis? Kan vi gjøre det?

- Dermed ga han meg listen tilbake og sa: La oss love hverandre at vi skulle ha to måter ut av alle disse mulige situasjonene før vi seiler.

Brukte dere noe av denne kunnskapen?
- Å ja, vi brukte nesten alt. Fordi det meste jeg skrev som kunne skje, skjedde, ler Baker.

Hva var det største problemet om bord?
- Jeg vil si vann, svar han kort før han legger til:

- På den andre seilasen, på Ra II, på Ra I hadde vi nok av forsyninger vi hadde bare ikke en båt som kunne frakte alt over havet.

Så dette ble ett problem under den første seilasen. Men på den andre seilasen var drikkevannet var et stort problem fordi vi ikke fikk nok.

- En av mennene om bord, ble utsatt for nyrestein, og det eneste som hjelper er å drikke masse vann. Han hadde spart litt vann fra sin rasjon, fordi vi må rasjonere vannet på den andre seilasen, forteller Baker.

- Vi hadde en båt som var ca. 12 meter lang, i stedet for 18 meter som var størrelsen på Ra I. På den andre seilasen begynte vi å synke ganske tidlig i seilasen. I løpet av to uker hadde vi sunket 60 cm, vi hadde dekkene 3 meter over vannet når vi kastet los.

- Hvis du synker 60 cm på to uker, trenger du ikke å være et geni for å vite at i uke tre er gulvet borte og reisen ville være over, forteller Baker med et smil.

- Så på slutten av uke to, snakket vi og bestemte oss for at det ikke var mulig å seile videre.

- Vi bestemte oss for å avlede og gå inn til Cape Verde øyene, og avslutte ekspedisjonen. Vi veldig skuffet over oss selv.

Dermed kastet de vann, mat, verktøy og gjenstander over bord for å nå tilbake, før de sank. Men når de var rett utenfor øya, hadde båten stabilisert seg, og de valgte dermed og ikke gå i land, men stoppet opp å dro videre.

- Vi hadde 200 miles (321 km) og bestemte dermed at vi får holde det gående. Men vi var helt tomme for vann, sier han.

Hvordan holdt dere humøret oppe?
Baker blir helt stille og tenker, så sier han:

- Vi hadde noen veldig dårlige dager, den verste tiden av alt, var i den andre uken av den andre seilasen. Når det var helt klart at denne seilasen ikke kom til å vare i tre uker. Den første ekspedisjonen hadde vi vært ute i åtte, vi nåde fortsatt ikke Amerika. Men det var en lengre en den andre. Så vi var absolutt fortvilet og skammet oss selv. Vi ville ikke fortelle verden, at vi hadde mislyktes etter tre uker. Og vi ville absolutt ikke bli reddet en annen gang. Så vi besluttet å ta saken i våre egne hender, og seile til Cape Verde øyene og stille avslutte ekspedisjonen. Og denne uken var den aller verste uka, forteller Baker.

Men slik ble det ikke. De seilet videre.

- Humøret løftet seg til det bedre dagene etter at sankingen av Ra II hadde stoppet. Vi var stabile, forteller han. Og vi kom halvveis og hadde «halfway party». Hvor vi drakk masse rødvin fortalte røverhistorier, sang og feiret at vi hadde nådd så langt som vi ikke trodde vi ville klare, forteller han.

Hva er suksessoppskriften som fikk disse turene gjennomførbare ? - Det er å ha en kaptein som Thor Heyerdahl, og han var absolutt den beste kapteinen som jeg noen gang har tjent. Ingen jeg noen gang har tjent har vært en bedre leder en han, sier Baker.

- Han gjorde så absolutt alt fungere og det var nøkkelen til vår suksess, forteller Baker til Side3.

Fløy første gang som 13 åring
Baker begynte med flytimer i en alder av 13 og fløy sin første solo 17 år gammel. Etter eksamen fra Cornell med en Bachelor of Civil Engineering, var Normans første jobb i gullgruvene i Alaska, i utgangspunktet som en arbeider og senere som ingeniør. Hans andre jobb var i ørkenen i Colorado og New Mexico, hvor han staket ut statens siste grense i landet som aldri før hadde blitt kartlagt. Han tjenestegjorde deretter to og et halvt år i Koreakrigen på en destroyer.

Møte Heyerdahl på ekspedisjon
Etter krigen fikk Baker en kommersiell pilot lisens, men i stedet for å jobbe i ett flyselskap, seilte han Trans-Pacific Yacht Race. Han økente til førstestyrmann og endelig faglig kaptein på skipet. Han seilte henne fra Honolulu til Seattle for eieren. Han lærte å dykke mens han jobbet som undervanns assistent og himmelsk navigatør for en marinbiolog på en forskningsekspedisjon som startet i Hawaii. Ekspedisjonen ble avsluttet i de sørlige stillehavsøyene. Det var her han møtte Heyerdahl.

Baker returnerte til New York der han startet et byggefirma med sin bror, som også er en profesjonell sivilingeniør. Samme år tok han opp fallskjermhopping.

Kaptein Norman Baker i Tigris utstillingen på Kon-Tiki Museet.

Ukevis alene på havet med bare menn: Hva var det største problemet om bord?

Baker tenker lenge før han svarer:

- Jeg vil si vann, svar han kort før han legger til:

- På Ra I hadde vi nok av forsyninger vi hadde bare ikke en båt som kunne frakte alt over havet, forteller han.

- Vi hadde en båt som var ca. 12 meter lang, i stedet for 18 meter som var størrelsen på Ra I. På den andre seilasen begynte vi å synke med en gang. I løpet av to uker hadde vi sunket 60 cm, vi hadde dekkene 3 meter over vannet når vi kastet los, sier han.

- Hvis du synker 60 cm på to uker, trenger du ikke å være et geni for å vite at i uke tre er gulvet borte og reisen ville være over, forteller Baker med et smil.

- Så på slutten av uke to, snakket vi og bestemte oss for at det ikke var mulig å seile videre.

- Vi bestemte oss for å avlede og gå inn til Cape Verde øyene, og avslutte ekspedisjonen. Vi veldig skuffet over oss selv.

Dermed kastet de vann, mat, verktøy og gjenstander over bord for å nå tilbake, før de sank. Men når de var rett utenfor øya, hadde båten stabilisert seg, og de valgte dermed og ikke gå i land, men stoppet opp å dro videre.

- Vi hadde 200 miles (321 km) og bestemte dermed at vi fikk holde det gående. Men vi var helt tomme for vann, sier han.

Kjempet om vannet
Baker forteller om en situasjon der en person om bord hadde blitt frastjålet vann fra hans beholder, som han hadde spart til ett nødstilfelle. Det førte til store diskusjoner om hvem som hadde tatt vannet.

Mannen hevdet at en annen mann om bord hadde stjålet det under en reparering av masten.

- Men gjett hva, Thor Heyerdahl, denne vidunderlige kaptein, tok det som var igjen i sin flaske med vann og fylte opp mannens flaske. Og det endte argumentet, sier Baker.

- Thor var en fantastisk flott leder og en fantastisk kaptein, sier Baker til Side3.

Har dere funnet ut noen flere hemmeligheter etter ekspedisjonene med Ra?
- Thor hadde funnet ut syv år senere, som var nytt for oss. Men som indianerne viste, grunnen til at vi hadde sunket så ekstremt med Ra I og Ra II, var på grunn av høsting av siv i en annen måned enn i august. Bare i august er sivet fulle av saft. Bare i august går sevjen fra røttene opp for å lage blomsten. Og når de blomster går sevjen går tilbake i røttene, så i de elleve månedene i året, er det sivet helt tomt for væske. Men i en uke i august, er sivet helt fullt av saft. Og bare i den måneden ville sivet holder vannet ute, og beholde båten flyttende. Men med Ra I og Ra to visste vi ikke det. Og det er derfor han skapte den tredje båten, Tigris, forteller Baker.

Tigris seilte i fem og en halv måned, over 4000 miles (6437 km), mye lenger enn Ra I eller Ra II hadde seilt, forklarer han.

Hva lærte du personlig av disse ekspedisjonene?
- Denne seilasen fikk folk til å se på meg annerledes, og det fikk meg tenke på meg selv annerledes også, sier Baker.

- Å ha en opplevelse som det etter flere forsøk, for så å lykkes er vidunderlig godt. Det gir meg en trygghet i livet mer enn jeg noensinne har hatt før, og enda mer en å være i marinen i den koreanske krigen. Dette var noe veldig personlig, sier han.

- Dette var ikke som å ta sjanser for å bli truffet av kanonild, sier Baker.

- Vi beviste at dette var mulig, vi ikke beviste ikke at dette hadde vært gjort før. Men vi viste at det var mulig. Men arkeologiske beviser var allerede der, sier Baker.

Hvordan var sexlivet om bord?
- Jeg hadde det mest fantastiske ekteskap og en helt fantastisk kone. Hun overbeviste meg å dra. Når Thor første inviterte meg til den første seilasen. Og jeg hadde ikke vært på havet i år gjorde at jeg ønsket å dra tilbake på sjøen. Men jeg var gift og hadde tre barn. Og jeg hadde et hus med en leie av kaiplass. Og jeg var i starten av min virksomhet med min bror og jobbet veldig hardt.

- I de månedene vi var borte tenkte jeg bare på kona mi og ingen annen kvinne, sier Baker.

- Brytern min var slått av til jeg kom hjem, ler Baker.

Er det noe med ekspedisjonen som ikke er sant eller stemmer?
- Det var ett fransk par som tok Heyerdahls idé etter en prat med ham. Og den franske regjeringen donerte 50.000 dollar til det franske paret for å gjøre dette før oss, sier Baker.

- Så de bygde en sivbåt før vi gjorde det. Etter nesten to uker så druknet de nesten fordi de ikke hadde gjort de undersøkelsene som Heyerdahl hadde gjort. For å lage båten riktig, opplyser Baker.

Dere seilte under FN-flagg. Var det noe rasisme eller sosiale vanskeligheter?
- Da vi bygde den første båten i Kairo hadde vi tre menn fra Tsjad. Og dette er Boduma stamme mennesker. Og de var mørke. Alle andre om bord var hvite. Og noen fortalte en av våre mørke besetningsmedlem, Abdula. At han ville bli sett ned på. Du er med for å være tjener for disse hvite menneskene, og du vil hate det sa de, forklarer Baker.

- Thor hadde oppgaver til hvert menneske på båten. Disse ble hver dag endret. Og en av jobbene var å vaske potter. For måltider hver dag. Bare ved et uhell, så hadde Abdula fått oppgaven i å vaske grytene den aller første dagen. Dette var uheldig og Heyerdahl endret rekkefølgen på oppgavene., forklarer han.

Tok på seg oppgaven
- Så derfor Heyerdahl på seg oppgaven å vaske disse, og det fjernet alt som har med rasisme om bord å gjøre. Vi så ingen hint av rasisme, politiske syn eller religion problemer underveis. Det var en fantastisk tur.

- Jeg var kapitalist fra USA og vi hadde en kommunist fra Russland om bord. Det var første gang jeg har kjent en kommunist. Og vi ble veldig gode venner, forteller Baker avslutningsvis til Side3.

Dersom jeg plutselig befinner meg på en flåte midt på havet. Hva gjør jeg for å overleve?
- Hvis du finner ut at du kommer til å være i vannet over lengre tid. Er det viktigste å ha en redningsvest, men også ta på så mange klær du kan finne. For å holde deg varm. Husk å på noe som dekker hodet. Fordi du mister mest varme ut av hodet, en noe annet sted på kroppen, opplyser Baker.

- Og hvis ikke du har noen klær men bare redningsvesten. Så er det beste å ta på en søppelsekk rundt nakken og knytt fast. Fordi vannet ikke vil komme inntil huden. Dette vil fungere som en våtdrakt, forklarer Baker.

- Det viktigste du kan ta med deg, er en flaske med vann, sier Baker.

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Utgavesjef: Lars Wærstad - Telefon: 21 00 60 48

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/