Foto: Topical Press Agency (Getty Images)

Ti forbløffende fakta om Titanic

Ikke alt på dette bildet er ekte.

Visste du at Titanics fjerde skorstein var en kulisse? At utkikken i mastetoppen manglet kikkert? Og at det krevde 20 hester for å slepe ankeret på 15,5 tonn til skipet?

Verdens mest berømte skip skjuler spennende detaljer. Her er noen av dem.

Denne artikkelen er levert av Historie. Les også:

Flere fascinerende fakta om Titanic

En uvurderlig skinninnbundet bok prydet med 1050 gullinnfattede edelstener ligger fortsatt i et av Titanics pengeskap på havets bunn. Verket, som het Rubaiyat og var skrevet av den persiske dikteren Omar Khayyam, var blitt solgt på auksjon i London og var på vei til sin nye eier, en bokhandler i New York.

Da Titanic traff isfjellet, strømmet vannet inn i postrommet på G-dekket. Der kjempet fem postfunksjonærer for å redde 200 postsekker som ble slept opp på F-dekket.

Titanic målte 269 meter og var så langt at man kunne plassere 22 busser etter hverandre på dekket.

Som en følge av Titanics forlis ble 16 nordatlantiske stater i 1914 enige om å etablere Den internasjonale ispatruljen som sporer opp og melder fra om isfjell, slik at man kan varsle skipsfarten i nordatlantiske farvann. Patruljen eksisterer fremdeles og setter hvert år på dagen for forliset ut en krans på havet på det stedet der Titanic gikk ned.

Gjennom årene er verftet Harland & Wolff, som i sin tid bygde Titanic, flere ganger blitt kontaktet av folk som har lekt med tanken på å konstruere et nytt Titanic. Eksempelvis lanserte i år 2000 den sørafrikanske forretningsmannen Sarel Gous, etter å ha konferert med verftet, og i samarbeid med den irske Titanic-entusiasten Mark Blackburne, en plan om å bygge et Titanic 2. Kopien skulle ligne originalen på overflaten og tilby passasjerene den samme overdådige luksusen, men bak den klassiske fasaden skulle fartøyet bli et høyteknologisk mesterverk. Prisen ble anslått til cirka 500 millioner britiske pund. Flere nålevende slektninger etter Titanics ofre kalte forslaget usmakelig, og de kan trøste seg med at Titanic 2 aldri kom lenger enn til idéstadiet.

Titanic trengte egentlig bare tre skorsteiner, men skipsverftets styreformann Lord Pirrie mente at en fjerde skorstein ville få skipet til å virke om mulig enda mer praktfullt. Den fjerde og bakerste skorsteinen var bare en kulisse og ble brukt til ventilasjon fra maskinrommet og hovedbyssa.

Opprinnelig var det planlagt at Titanic skulle utstyres med 64 livbåter. Men for å gi passasjerene størst mulig plass på dekk ble antallet redusert, først til 32 og deretter til 20.

Under overfarten jobbet 289 fyrbøtere og kjelepassere natt og dag med å skuffe kull og holde ilden ved like under kjelene.

De irske verftsarbeiderne som bygde Titanic, tjente gjennomsnittlig to pund per uke. De sto på fra kl. 07.50 om morgenen til kl. 17.30 fem dager i uken. Lørdag jobbet de halv dag.

LES OGSÅ:

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Utgavesjef: Lars Wærstad - Telefon: 21 00 60 48

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/