(BULLS/The Sun)

Fikset flyet med teip

Måtte snu etter 20 minutter i luften.

Skrevet av:

Liker du denne saken?

Reply

Det var dette urovekkende synet som møtte Ryanairs passasjerer på en flygning fra London til Riga i Latvia i slutten av september 2011.

Mens passasjerene ble loset om bord, sto bakkemannskapet på en stige og fikset på et vindu i cockpiten - med teip.

- En mann sto på stige, og en annen hang ut av et vindu i cockpiten, sier passasjeren Anthony Neal (33) fra Bromley i Kent til Daily Mail.

Han skulle til Riga i et utdrikningslag sammen med en gruppe venner.

- Folk var livredde

Flyet tok av som planlagt, men etter få minutter i luften måtte det gjøre vendereis. Da hadde teipen løsnet, og lagde støy.

- Etter rundt 20 minutter hørte vi kapteinen si over høyttaleren at det var noe galt med frontruten, og at vi måtte fly tilbake. Folk var livredde, forteller Neal.

Det var et fly av typen Boeing 737-800 som lettet fra Stansted 29. september, med rundt 200 passasjerer om bord. De reisende ble tilbudt et nytt fly etter et par timer.

Satser i Skandinavia

Nyheten om hendelsen kommer etter at Ryanair har uttalt at de trapper opp antall flygninger i Skandinavia. Ifølge administrerende direktør Michael O'Leary har selskapet som mål å doble antall passasjerer i Norge, Sverige og Danmark.

O'Leary er en omstridt leder, og gjorde narr av både SAS og Norwegian da han annonserte sine planer i Oslo i begynnelsen av oktober. Han entret pressekonferansen ridende på et norwegianfly i papp. På siden stod «Bye bye Norwegian» og «We can´t match Ryanairs low faires».

Ryanair ønsker ikke å kommentere bruken av teip på vinduet.

- Alle Ryanairs flygninger skjer i henhold til vedtatte sikkerhetsstandarder, sier en talsperson for flyselskapet til The Sun.

Ifølge irske luftfartsmyndigheter som har etterforsket hendelsen, ble teipen brukt for å beskytte tetningsmasse rundt et nytt vindu. Passasjerene skal aldri ha vært i fare.

Kunne dette skjedd i Norge?

Ryanairs lavprisflygninger er populære i Norge, og det virker kanskje usannsynlig at dette synet skulle møtt passasjerer på norske flyplasser. Eller er det det?

Informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet henviser til konklusjonen til de irske luftfartsmyndighetene, og forklarer at det er produsenten av flyet som dikterer hva som er forsvarlig å gjøre for å fikse feil og mangler på et fly.

- I Norge skal alle flyselskap ha en godkjent vedlikeholdsorganisasjon, som vurderer eventuelle skader i henhold til godkjent underlag fra flyfabrikant, sier Erlandsen til Side3.

LES OGSÅ:

BIDRA I DISKUSJONEN

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Utgavesjef: Lars Wærstad - Telefon: 21 00 60 48

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/