Foto: Shutterstock Shutterstock

Nå er det ny priskrig på mobilbruk

Denne gangen er det andre som krangler om kundene.

Da det nærmet seg slutten på året i fjor kastet de såkalte billigoperatørene, blant annet OneCall og Tele2, seg inn i en kamp om kundene som betydde at du fikk fri mobilbruk «ut året» for en fast, relativt overkommelig pris. For Tele2s del ble kampanjen åpenbart så vellykket at den ble fornyet ut til påske.

Les også: 199 kroner for ALL mobilbruk ut året

Ubegrenset bruk ut året
Dette er en kampanje som åpenbart har blitt lagt merke til hos de store mobiloperatørene. Fredag forrige uke gikk nemlig Telenor ut med følgende «prisgave» til kunder som gikk over til en av deres fastprisabonnement: For 249 kroner, kan du bruke mobilen så mye du vil ut året (eller mer presist tre måneder fra du bestiller tilbudet). Det gjelder tale, meldinger, mms og datatrafikk.

Tilbudet har, som fjorårets kampanjer, ingen bindingstid.

- Telenors mobilpriser er blitt lave, og det ønsker vi at enda flere skal være klar over. Samtidig har vi tilpasset abonnementene dagens bruk, der stadig flere surfer på mobilen. Prisgaven er motivert av at flere skal få oppdage våre prisgunstige abonnement der datatrafikk er inkludert, sa Svein Henning Kirkeng, leder for Privatmarked i Telenor, i en pressemelding.

NetCom kaster seg på
Og som i fjor kunne ikke den argeste konkurrenten sitte stille og se at kundene potensielt skulle forsvinne. Tirsdag morgen melder nemlig NetCom at de ikke har noen planer om å være dårligere enn Telenor.

- Dette er først og fremst et tydelig signal til våre kunder om at de kan være trygge på at NetCom alltid er billigere enn Telenor, sier kommersiell sjef for privatmarkedet i NetCom, Lars Ryen Mill, i en annen pressemelding,.

NetCom har satt prisen ut året (eller rettere sagt også de i tre måneder) til 239 kroner - altså en tier billigere - og inkluderer all bruk av tale, meldinger, mms og datatrafikk. Forutsetningen er i likhet med Telenor at en velger et av selskapets fastprisabonnement - og du gjettet riktig: Ingen bindingstid.

På toppen av Telenors tilbud, har Netcom åpnet for fri samtalebruk i de nordiske landene.

- Vi følger ikke etter
OneCalls markedsdirektør Thomas Sandaker er veldig klar på om de kommer til å følge opp kampanjen fra de to telegigantene.

- Nei, sier Sandaker kontant da Nettavisen ringer.

- Gavepakka var jo vår oppfinnelse, og var mer en markering av rekordtall, enn en kampanje, sier Sandaker.

- Vi har våre egne planer, legger han til.

Ifølge Sandaker er kampanjene fra NetCom og Telenor nå et tegn på at de begynner å bli desperate.

- Dette kommer som en konsekvens av en massiv kundeflukt hos de to selskapene og underselskaper, og det vet jeg, for jeg vet hvor de havner. Jeg fryder meg over det som skjer nå, for nå begynner de å røre i gryte og fortelle litt om priser, og jeg tror ikke det bare kommer NetCom og Telenor til gode, sier en selvsikker markedsdirektør.

- Men det kommer en hyggelig melding til våre kunder i løpet av uka, avslutter han.

- Dyrere for kunden
Heller ikke Tele2 har planer om å følge opp gigantene.

- Dette er et historisk agressivt tilbud fra dem, og det tyder på at de er hardt presset på markedsandelene om dagen, sier Tele2s markedsdirektør Christian Sæterhaug til Nettavisen.

- Men om vi ser på totalprsien over et år, så er Tele2 fortsatt billigere, hevder han.

Ifølge Sæterhaug skal selskapet svare på en måte som gjør det billigere for kundene på lang sikt.

- Det er jo verdt å merke seg at Telenor nå ser ut til å ønske å flytte kundene over til abonnementer som skal gi dem høyere inntekter per kunde (ARPU), i forhold til andre abonnement, og det gjør det jo dyrere for kundene, mener han.

Promotion med annonselenker

150 000 norske menn har byttet til dette undertøyet

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook: