Foto: Thinkstockphotos.com

Derfor gjør ungene deg feit

De fleste familiefedre merker kjapt at kiloene kommer smygende så fort barna blir større, spiser fast føde og må bestikkes med søtsaker i tide og utide. For et liv som familiefar er ofte drepen for både stålrumpa og sixpacken. Du kan likevel ikke skylde på ungen, kun deg selv.

Her gir vi deg de ni største fettfellene for småbarnsfedre og hvordan du skal unngå dem.

Felle 1

Du spiser opp ungens pommes frites, skraper siste rest av desserten eller slikker sjokoladepålegget av kniven etter å ha smørt ungens kveldsmat.

Løsning: Barn spiser under halvparten av det en voksen person gjør. Server derfor ungen din tilpasset mengde mat, da slipper du kanskje å gafle i deg restene etterpå.

Gi også barnet «voksengodteri». Snacks som nøtter, frukt og grønt er ikke bare sunnere for deg, men også for barnet.

Felle 2

Du lider av søvnmangel. Forskning viser at søvnmangel og overvekt går hånd i hånd.

Løsning: Blås i husarbeidet, kom deg heller i seng. Det du ikke har rukket å gjøre i dag, kan du nemlig gjøre i morgen.

Gå for en liten siesta på dagtid. En 20 minutters middagshvil kan faktisk gjøre underverker for energien, ifølge Menshealth.coms ernæringsrådgiver, Lisa Drayer. I tillegg kan du ikke spise mens du sover. Og vet du at du har en lang dag foran deg, spis minimum hver tredje time. Dette vil holde energien din oppe og få kroppen din til å forbrenne kalorier hele dagen.

Felle 3

Du lager mat tilpasset ditt kresne barn, noe som betyr en daglig diett bestående av pizza, pasta og hamburgere.

Løsning: Bruk lettost på brødskiva, hamburgeren og pizzaen. Bruk fullkornspasta, brun ris, grove deiger og brød. Disse matvarene har mer fiber, noe som gjør at du føler deg mett lenger og får fart på forbrenningen ved at fiberet binder seg til annen mat og frakter det ut av kroppen.

Lag gjerne to versjoner av middagen, stapp din del av pizzaen full av grønnsaker, lag salat med kylling til deg selv og kylling med salat til ungen.

Felle 4

Knapp tid gjør at du bestiller take away flere ganger i uken.

Løsning: Vær smart når du velger. Bestill pizza med tynn bunn istedenfor tykk, inkluder en salat , gå for vegetar og bestill dressingen ved siden av.

Felle 5

Du tar ofte med deg familien ut og spiser, gjerne på steder som både har en maskot og en barnemeny.

Løsning: Sjekk ut alternative steder før du går ut. Barnevennlige restauranter har ofte den mest kaloririke menyene. Les menyer på nett og bestem deg på forhånd hva du skal bestille.

Vær den første som bestiller, så slipper du å bli fristet når du hører noen andre bestille den deilige hamburgeren med pommes frites ved siden av. Unngå alt som heter fritert, smørdampet og kremet.

Felle 6

Du er med på alle aktiviteter på tom mage, og tyr derfor ofte til noe snacks fra kiosken eller bensinstasjonen.

Løsning: Vær forberedt. Ha alltid med deg nøtter, tørket frukt eller en energibar.

Bruk beina. Gå opp og ned langs sidelinjen på ungenes fotballkamp og la bilen stå hjemme når du stikker på butikken.

Felle 7

Du har knapt nok tid til en dusj om morgen, og hvertfall ikke til å få i deg frokost.

Forskning viser faktisk at de som har en tendens til å skippe frokosten, også har en tendens til å bli feite.

Løsning: Spis. Du trenger ikke en gang å sette deg ned for å få i deg litt mat om morgenen. Spis en brødskive mens du smører barnas matpakke, pakker skolesekker eller steller deg.

Sørg for å få i deg proteiner, da holder du deg mett lenger, og bytt ut juicen med et glass skummet eller ekstra lettmelk.

Felle 8

Handlekurven din er overfylt av usunn mat.

Løsning: Skriv handlelist og hold deg til denne. Gå aldri på butikken når du er sulten.

Felle 9

Kjøkkenskapet er stappfult med snop og snacks som kan brukes til å bestikke ungen.

Løsning: Legg søtsaker et sted hvor du ikke kan se det. Kjøp inn egen snacks som gjør at du ikke fråtser i ungenes sjokolade og potetgull når du får lyst på noe godt. Begrens inntaket av usunn snacks til rundt 150 kalorier per dag.

Unngå brus. Du kan faktisk miste mer vekt på å kutte ut en brus om dagen enn å kutte tilsvarende kalorimengde fra matvarer.

(Kilde: dad.menshealth.com)

Promotion med annonselenker

Slik unngår Dag Otto ryggplager og stiv nakke

Promotion med annonselenker

Det beste innen trådløs lyd

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.