Foto: Kjell M. Kaasa / Newswire

Har du dekkene feil vei?

- Denne feilen kan gi alvorlige konsekvenser, sier NAF.

TEST DEG SELV:Kan du egentlig kjøre bil?

Når man skal bytte dekk, er det viktig å legge merke til om dekket har bestemt kjøreretning.

På dekkene finnes det piler som viser hvilken vei de skal monteres. Disse pilene trenger ikke nødvendigvis å være på begge sider av dekket.

- Jeg har en fagidiotisk tendens til å på dekkene til biler som står på parkeringsplasser, og jeg ser at svært mange har satt på dekkene sine feil vei, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen til Nettavisen.

Har man dekkene feil vei, så slites dekkmønsteret feil.

- Men det verste er at dekkets egenskaper forsvinner. Ved for eksempel vannplaning, har man dekkene motsatt vei da, så øker faktisk faren for vannplaning i og meg at dekkmønsteret er laget for drenere vannet unna, påpeker Engebretsen.

I tillegg blir grepet svekket.

LES OGSÅ:Et av disse er livsfarlig

- Dette gjelder spesielt ved våt vei kombinert ved brems, spesielt i høyresvinger er dette farlig, sier Engebretsen.

Årsaken er at dersom bilen glir ut ved høyresving, så kommer man over i motsatt kjørebane og kan slik stå i fare for en frontkollisjon.

Bilistenes ansvar
Bilbergerne i Falck har inntrykk av at biler med dekkene feil vei er mer utsatt enn andre på glatt underlag.

- Når vi hjelper bilister som står fast i oppoverbakke, ser vi ofte at hulene er montert feil. Det samme er tilfelle med biler som litt uforklarlig har havet i grøfta, sier bilberger Petter Werner i Falck i en pressemelding.

Mange setter bort de årlige dekkskiftene til verksteder, bensinstasjoner eller dekkforhandlere. Men byttesesongen vinterstid kommer gjerne plutselig, og også proffene risikerer å sette på hjulet feil vei i kampens hete. Det fritar likevel ikke deg for ansvar.

Falck oppgir at det er sjåførens ansvar at hjulene står riktig vei, samt at de mutrene ettertrekkes etter at du har kjørt en stund.

LES OGSÅ:Styr unna disse vinterdekkene

Det er også bileierens ansvar å få på hjulmutterne riktig vei. Falcks folk ser at en del skrur dem på med den flate siden inn, som innebærer økt risiko for at mutterne løsner.

- Drar man til mutterne helt man hører en knirk, så har man dratt for hardt. Mutterne er da strukket, og dette kan føre til at de knekker. Dette ser vi spesielt om sommeren på fullastete biler, påpeker Engebretsen.

Kryssbytting
Dekkene beholder kjøreegenskapene lenger dersom du bytter om på plasseringen etter en stund.

- Dekkene som driver bilen slites normalt mest. For å slite dekkene jevnt, bør de derfor bytte plass hver sesong, sier Dag Abrahamsen i dekkjeden Vianor.

Engebretsen påpeker at man ikke må kryssbytte blindt.

- Dette kan aldri gjøre med piggdekk. De må alltid være i samme kjøreretning som den første gangen de ble satt på, så piggene ikke plutselig slites motsatt vei, understreker han.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Seks nye bomstasjoner i 2009

- The Stig er avslørt

- Nå går prisen på bensin opp

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Utgavesjef: Lars Wærstad - Telefon: 21 00 60 48

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/