Foto: Montasje

- Du må gjøre det nå, ikke vente!

- Dette er ikke skremsels-propaganda, det er en realitet, enten du liker det eller ikke.

Vi har ved flere anledninger skrevet om Facebooks nye/kommende tjeneste Graph Search. Tjenesten er allerede delvis lansert i USA, og forbedrer Facebooks søkefunksjon i svært stor grad.

Men Magnus Brøyn, sjef for Coxit PR, mener at den endringen som nå foregår på Facebook er milevis viktigere, og mer langtrekkende, enn de fleste har fått med seg.

- Det har skjedd en endring på Facebook som vi nordmenn ikke har forstått og sett ennå. Det er kanskje den største endringen siden Facebook startet, og gjør nå tilgang til privat og sensitiv informasjon mulig på et helt annet nivå en tidligere, sier han til Side3.

Viser hvordan du er blitt varen

- Marc Zuckerberg ser på oss brukere av Facebook som varer, for det er jo det vi er, der private data blir selve plommen i egget i den nye virkeligheten der vi gjøres tilgjengelig i en strukturert form for alle som er interessert i den informasjonen.

En ny søkefunksjon høres kanskje ikke all verden spennende ut, men Brøyn mener det virkelig store nye nå er måten informasjon nå kan settes inn i en større kontekst. Løsrevet informasjon er ofte veldig uskyldig, men den samme informasjonen sammen med annen type «uskyldig» informasjon kan være svært avslørende.

For å gjøre en liten analogi: At du passerte en bomstasjon på et gitt tidspunkt er ikke så spennende. At en passerer en bomstasjon med firmabilen som kun skal brukes i jobbformål på en fridag, kan dermot være nok til å få skattemyndighetene til å kontakte deg.

- En kan gjøre forsiktige søk, på single kvinner eller menn som bor i nærheten og som liker å feste, og som kanskje liker Max Manus - hvis det er noe for deg. Da får man opp helt konkrete levende individer i søkene, som er langt mer enn det Google har gjort det mulig å gi oss tidligere. Det å sette sammen flere typer ulike søkekriterier er det virkelig store her, sier Brøyn.

Setter sammen fragmenter til en helhet

- Men hva betyr dette også? Jo, at kriminelle kan gjøre langt mer målrettede angrep som blir mye mer kvalitative. De bruker opplysninger om deg som du eller dine venner har oppgitt om deg. Informasjonen blir så enormt verdifull fordi den ofte kan være mer riktig enn det du selv vil kunne klare å beskrive om deg, fordi den samler data som er sosialt generert i det virkelige liv over mange år, og de dataene lyver ikke!

Brøyn mener at de svindelforsøkene man ser på nett nå om dagen bare blir barnemat i forhold til det man kan få mulighet til, når man setter sammen store mengder informasjon om deg.

- Man kan sette samme tilgang om hvor du har vært, idrettsklubber du har vært på, restauranter du liker, hoteller du bor på, venner du henger med. Det gjør det mulig å utgi seg for å være noen av disse aktørene du stoler på, eller noen som naturlig har noe med disse å gjøre, sier han.

- Eksempelvis tillater den nye søkefunksjonaliteten at datakriminelle kan søke etter personer som liker en rekke spesielt definerte nettbutikker, som i tillegg jobber et definert sted, har noen angitte interesser, som har deltatt på definerte arrangementer og som i tillegg har trykket «liker» på én eller flere sider som den datakriminelle vet at er forbundet med svindel på Facebook. På den måten vil det være sannsynlig at forståelsen for svindel og forsiktigheten er liten, samtidig som det på en veldig enkel måte vil være mulig å målrette et angrep mot den eller de personene som dukker opp i et slikt søk, bast på sammenfatningen av informasjon. I realiteten vil den datakriminelle vite mer om deg enn det du selv tenker at du vet i forbifarten, fordi vi selv ikke gjør denne typen søk på oss selv, sier han.

Gjelder nå - selv om du ikke ser det

Brøyn mener det er utrolig viktig å være klar over at dette er virkeligheten allerede i dag, og at amerikanerne allerede «bader i våre opplysninger». Funksjonen gjør det enkelt å nyttiggjøre informasjon som du selv tror bare har druknet i gammel Facebook-historie.

- Dette gamet er allerede endret, spillereglene er endret, selv om vi verken merker eller ser det ennå.

Én person kan ødelegge alt

Brøyn advarer mot at informasjonen du tror du bare deler med de nærmeste, raskt kan havne steder du ikke ønsker at de skal havne.

- Standardinnstillingen i Facebook er at du deler mye med venners venner, og det er nettopp muligheten til å dele informasjon i et litt bredere publikum som gjør det morsomt å være på Facebook, det er det som gjør det engasjerende. Men samtidig er det slik at hvis én av dine venner har én fiktiv venn, som i realiteten er ute etter personopplysninger, er de nok til at de kan få tilgang til informasjon om deg.

- En må ha et veldig bevisst forhold til hva slags informasjon som egentlig finnes om deg på nett, sier han.

Dette bør du gjøre

PR-mannen mener dette på ingen måte er noen form for skremselspropaganda, men en del av en ny virkelighet man er nødt til å forstå.

- Det aller viktigste er å bli klar over de nye spillereglene, og ta inn over seg den nye virkeligheten. Forstå den nye rekkevidden av ditt sosiale liv på nett, og ikke minst hva du deler ut av informasjon i en veldig strukturert form nå, i forhold til hvordan det var for bare noen uker siden.

Han påpeker at tjenester som Google aldri har hatt tilgang til å sette samme strukturert informasjon fra Facebook på den måten Facebook nå selv legger opp til, og at dette fort kan bli en stor overraskelse for folk

- Du bør gå gjennom det du har publisert på Facebook, og ikke minst gå gjennom sikkerhetsinnstillingene. Alle bør gjøre det, og de bør gjøre det i dag, ikke vente med det. Selv om du ikke har tilgang til Graph Search, er det tilgjengelig for mange andre, og de har allerede muligheten til å grave i din informasjon.

- Så snart du får tilgang bør du også gjøre en del søk slik at du selv forstår hvordan tjenesten fungerer og hvordan informasjon kan settes sammen, avslutter Brøyn.

Gode tips

Nettstedet Heavy har derfor kommet opp med fire svært gode tips til hva du bør gjøre før alle får tilgang til Graph Search.

  1. «Unlike» sider det kanskje er litt flaut å bli assosiert med.
    - Trykk på Liker-knappen på profilen din, gå ned til bunnen og gå gjennom alle sidene du liker år for år.
  2. Forlat grupper som du ikke vil assosieres med
    - Trykk på Grupper i nyhetsstrømmen din, trykk på «mer», og huk vekk alle grupper du ikke vil være en del av.
  3. Velg at du må godkjenne hvem som kan tagge deg i bilder og oppdateringer.
    - Gå til personverninnstillingene, og velg «Tidslinje og tagging» og endre «Vil du gjennomgå innlegg som venner tagger deg i, før de vises på tidslinjen din».
  4. Gå gjennom alt du er assosiert med i aktivitetsloggen din. Fjern alt du ikke ønsker at skal vises.
    - Gå til personverninnstillingene, og velg «Gå gjennom alle innleggene og tingene du er tagget i»

For egen regning liker vi i Side3 funksjonen som gjør at du kan endre hvem som kan se alle innleggene og bildene du har postet på Facebook med et tastetrykk, slik at for eksempel alt kun er tilgjengelig for venner. Også dette ligger rett under personverninnstillingene.

Promotion med annonselenker

150 000 norske menn har byttet til dette undertøyet

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook: